Azi, de praznicul Sfinților Bonifatie și Aglaida, Dumnezeu m-a ajutat să încep să scriu pentru blog-ul meu, pe site-ul www.danionvasile.com. Pentru cei care nu au auzit de acești sfinți, pe care îi port în suflet, postez un fragment din cartea mea Jurnalul convertirii – De la Zeița Morții la Împăratul Vieții.
18 decembrie 1992
Am citit Viaţa Sfinţilor Bonifatie şi Aglaida, care se prăznuiesc mâine. Nu ştiu dacă mai există vreo viaţă de sfânt care să mişte sufletul spre pocăinţă aşa cum o mişcă viaţa Sfântului Bonifatie. Mi se pare că a fost oarecum nedreptăţit: Sfânta Maria Egipteanca e cinstită de toată lumea, iar despre Sfântul Bonifatie lumea nu ştie aproape nimic. Sau, mai bine zis, ştiu numai cei care se îndeletnicesc cu citirea Vieţilor Sfinţilor.
Bonifatie a fost şi beţiv, şi desfrânat, dar în acelaşi timp era iubitor de străini şi de săraci şi pe mulţi îi ajuta. Aglaida, stăpâna şi amanta lui, îi era alături nu numai la păcat, ci şi la săvârşirea faptelor bune.
Bonifatie şi Aglaida mi se par reprezentativi pentru creştinii din zilele noastre, care amestecă virtutea cu patima. Ceea ce îi deosebeşte pe ei de creştinii de azi e un lucru de căpătâi: ei suspinau adesea înaintea lui Dumnezeu pentru a fi izbăviţi de păcatele în care trăiau.
O parte dintre creştinii de azi trăiesc într‑o stare de compromis permanent, pe care îl justifică printr‑o generalizare a păcatului în întreaga societate: „Dacă şi ceilalţi păcătuiesc, şi chiar mai mult ca noi, înseamnă că noi suntem aproape curaţi.”
Bonifatie şi Aglaida nu căutau să îşi justifice păcatul, ci îşi recunoşteau neputinţa şi doreau să se ridice din cădere. Cred că tocmai conştiinţa propriilor păcate i‑a dus mai apoi pe calea sfinţeniei.
Vreau să învăţ bine istoria lor, ca să o pot spune cât mai multor oameni. Numai diavolul s‑a opus ca Sfântul Bonifatie să fie cunoscut mai bine. Într‑un fel, faptul că de Sfânta Maria Egipteanca ştie toată lumea, iar de Sfântul Bonifatie ştiu doar foarte puţini, are un efect clar: puţini oameni, citind viaţa sfintei din Egipt, se recunosc în ea. Multe femei zic: „Ia uită‑te, cât de desfrânată a putut fi… Nu e de mirare că a fost nevoie de atâtea nevoinţe ca să se curăţească.” Prea puţini oameni se regăsesc în Sfânta Maria Egipteanca. Numai cei care au puţină smerenie şi vor să se ridice din păcate văd în ea un model real de îndreptare a vieţii. Ceilalţi o consideră un caz interesant, extraordinar, dar care nu are ecou în propria lor viaţă: că doar ei nu au păcătuit cât ea, ci au păcătuit atât cât păcătuiesc oamenii „normali”, ca Bonifatie şi stăpâna sa.
Când Aglaida i‑a cerut lui Bonifatie să meargă în Răsărit, ca să aducă moaşte de sfinţi, Bonifatie a întrebat‑o: „Dacă mă vor aduce pe mine moaşte, va fi bine?” Aglaida i‑a spus doar atât: „Beţivule!” Mi se pare foarte important momentul acesta. Aglaida a dat verdictul obişnuit pe care societatea noastră îl dă celor care vor să Îl slujească pe Hristos: „Păcătoşilor, vedeţi‑vă de treabă!”
Nu ştiu dacă Bonifatie se gândea serios la martiriu când a pus acea întrebare. Dar cert este că lucrul acesta i‑a trecut prin cap. De păcătuit păcătuia, dar inima lui nu era îndestulată, nu era mulţumită. S‑a gândit la martiriu.
Oamenii de astăzi s‑au obişnuit să elimine din mintea lor orice gând privitor la o viaţă jertfelnică.
Mă frământă cum trăiesc cei de lângă mine. Mă gândesc la ei, scriu despre ei, dar nu îi judec. Aş vrea să îi înţeleg cât mai bine, ca să îi pot ajuta să se ridice. Mă doare că din ce în ce mai puţini oameni vor să ducă o viaţă închinată lui Dumnezeu. Sfântul Bonifatie este unul dintre cei care au puterea de a ne ajuta să ne ridicăm.
Eu am mare nevoie de ajutorul său pentru a‑mi pune viaţa în ordine. S‑ar putea ca alţii să nu fie impresionaţi de viaţa lui. Chiar dacă pe alţii nu îi va mişca, cel puţin eu trebuie să arăt prin viaţa mea că întâlnirea cu sfântul nu a fost întâmplătoare. Aşa simt când citesc fiecare viaţă de sfânt sau de cuvios: că mă întâlnesc cu ei. Că întâlnirea aceasta trebuie să aibă roade. Şi că, dacă viaţa mea se schimbă în bine, înseamnă că întâlnirea a rodit.
Dacă voi rezuma „întâlnirea” mea cu Sfântul Bonifatie la câteva rugăciuni şi trei discuţii cu prietenii, voi pierde esenţialul: faptul că pocăinţa lui Bonifatie trebuie să îmi fie exemplu. Că trebuie să arăt prin faptele mele că i‑am citit viaţa.
În timp ce o citeam, când mă apropiam de sfârşit, mi‑au venit în minte cuvintele Psaltirii: „Gata este inima mea, Dumnezeule!” Adică: „Acum e momentul în care trebuie să fiu al Tău, Doamne. Acum şi nu mai încolo!”
Oricât de slab aş fi, oricât de păcătos aş fi, dacă voi fi pus să Îl mărturisesc pe Hristos, ar trebui să o fac fără să îmi fie teamă. Şi când mă gândesc la mărturisire nu mă gândesc strict la martiriu.
Dacă pe Sfântul Bonifatie nu l‑ar fi ucis, deşi el şi‑a dorit martiriul, şi dacă s‑ar fi întors acasă, sunt convins că se întorcea cu totul alt om. Sunt convins că nu s‑ar mai fi culcat cu Aglaida şi că s‑ar fi lăsat de băutură.
Din momentul în care a vrut să Îl mărturisească pe Hristos, el a devenit un alt om. Sfânta Mare Muceniţă Tecla nu a murit în chinuri, nu a fost martirizată. A murit la nouăzeci de ani, în pustie, după ce a petrecut o viaţă de rugăciune şi nevoinţă. Dar datorită pătimirii ei pentru Hristos în tinereţe, Biserica a cinstit‑o cu numele de Mare Muceniţă.
Cam tot aşa cred că era şi cu Bonifatie: dacă ar fi scăpat cu viaţă din chinurile la care a fost supus, el ar fi dus o viaţă de sfinţenie. Importantă a fost hotărârea lui de a‑L mărturisi pe Hristos.
Oare ce a fost în mintea lui? Să laşi traiul comod, băutura şi pe Aglaida şi să mergi la moarte… Bonifatie mi se pare tipul clasic al păcătosului pentru care S‑a răstignit Hristos. Hristos nu a venit numai pentru cei care s‑au pocăit de păcate şi şi‑au îndreptat vieţile de la prima spovedanie.
Aşa e cel mai bine, ca prima spovedanie să însemne sfârşitul păcatului şi începutul vieţii de pocăinţă. Dar multora le este greu să se pocăiască de la prima spovedanie şi le este şi mai greu să părăsească păcatul.
Prima spovedanie trebuie să însemne oricum începutul luptei. Şi chiar dacă mai există căderi, chiar dacă mai există poticniri, lupta cu păcatul trebuie dusă mai departe. Trebuie dusă cu nădejdea că Hristos vine în întâmpinarea celui căzut. Dacă Aglaida nu i‑ar fi cerut lui Bonifatie să aducă moaşte de sfânt, dacă ei nu îşi doreau ca, pentru rugăciunile mucenicilor, să primească puterea de a se ridica, atunci vieţile lor ar fi decurs lin. Şi ar fi ajuns amândoi acolo unde ajung păcătoşii care se pocăiesc superficial şi amână îndreptarea: în iad.
Faptul că îşi doreau să îşi îndrepte vieţile i‑a mântuit (e aproape două noaptea, îmi pică ochii de somn şi totuşi scriu; îmi place din ce în ce mai mult să vorbesc cu bunul meu prieten de hârtie, jurnalul).
Esenţial este să vrei, să ai curajul de a te lupta cu tine, cu toate neputinţele tale. Vreau să merg pe urmele Sfântului Bonifatie. Chiar dacă nu voi avea parte de sfârşitul lui, viaţa de zi cu zi îmi dă o mie de prilejuri de a‑mi mărturisi credinţa. A fi creştin astăzi e aproape un martiriu. Pentru că atât de tare a intrat păcatul în sufletele oamenilor, încât cei care vor să se lupte cu el sunt imediat etichetaţi drept fanatici.
Dacă la căsătorie mirenii şi‑ar schimba numele şi ar primi un nume nou, aşa cum primesc monahii la călugărie, eu aş fi vrut să îl port pe cel al lui Bonifatie.
Mă duc să mă culc, ca să nu îmi fie rău mâine. Ştiu că e bine să păstrez măsura şi să nu mă joc cu oboseala.
Comentarii recente